On this auspicious day of Vaikuntha Ekadashi, let’s have the divine darshan of Lord Govinda through these realistic Rangolis. As we have come to the end of this divine month, enjoy the wide parade of Rangolis ranging from ‘Gajendra Moksham’, ‘Nava Vidha Bhakti’, ‘Sri Andal’, the Elephant and Umbrella Rangolis signifying Bhogi (the day of Lord Indra) and much more!
In our Gita learning series, let’s learn the last sloka of ‘The Yoga of the Despondency of Arjuna’. Learning ends for this season, but our Sadhana starts.
வைகுண்ட ஏகாதசி
வைகுண்ட ஏகாதசி நன்னாளாகிய இன்று, வண்ணக் கோலத்தில் தத்ரூபமாகக் காட்சி அளிக்கும் கோவிந்தனை தரிசிப்போம்! தெய்வீக மாதத்தின் நிறைவு நாளாகிய இன்று, ‘கஜேந்திர மோக்ஷம்’, ‘நவவித பக்தி’, இந்திர தேவனின் நாளாகிய போகிப் பண்டிகையின் சிறப்புக் கோலங்களாக, யானை மற்றும் குடைக் கோலங்கள் என, அழகிய வண்ணக் கோல அணிவகுப்பைக் கண்டு களிப்போம்!
பகவத் கீதைத் தொடரில், அர்ஜுன விஷாத யோகத்தின் நிறைவு ஸ்லோகம் பயில்வோம்! பயிற்சியைத் துவங்குவோம்!
सञ्जय उवाच
एवमुक्त्वार्जुन: सङ्ख्ये रथोपस्थ उपाविशत् |
विसृज्य सशरं चापं शोकसंविग्नमानस:||1.47||
Sanjaya uvaacha
evamuktwaa’rjunah sankhye rathopastha upaavishat
visrijya sasharam chaapam shokasamvignamaanasah ||1.47||
Sanjaya said
Having spoken thus in the midst of the battlefield, Arjuna, throwing away his bow and arrows, sank into the seat of the chariot, with his mind afflicted by sorrow. Arjuna finally decided not to fight. He threw away his arms and sank into his seat. This is really strange for a warrior of Arjuna’s caliber. For all these outpourings, Krishna did not respond. The Lord allowed him to exhaust himself so that the message He was going to deliver shortly to Arjuna and through him to the entire humanity would be fully effective.
Rangolis by: Smt. Indra Parasuraman
Conclusion
om tat sat iti srimad bhagavadgeetaasu upanishatsu brahma vidyaayaam yogashaastre sri krishnaarjuna samvaade arjuna vishaada yogo naama prathamo’dyaayah
Thus in the Upanishads of the glorious Bhagavad Gita, the science of the Eternal, the scripture of Yoga, the dialogue between Sri Krishna and Arjuna, ends the first discourse entitled: ‘The Yoga of the Despondency of Arjuna’
ஸஞ்ஜய உவாச
ஏவமுக்த்வார்ஜூன: ஸங்க்யே ரதோபஸ்த உபாவிசத்|
விஸ்ருஜ்ய ஸசரம் சாபம் சோகஸம்விக்னமானஸ: ||1.47||
ஸஞ்ஜயன் சொன்னது
இங்ஙனம் இயம்பி, அம்பையும் வில்லையும் அரங்கத்தில் எறிந்துவிட்டுத் துயரம் துய்க்கும் மனத்தினனாய் அர்ஜுனன் தேர்த்தட்டில் உட்கார்ந்தான்.
இதி ஸ்ரீமத் பகவத்கீதாஸூபநிஷத்ஸு ப்ரஹ்மவித்யாயாம்
யோகசாஸ்த்ரே ஸ்ரீக்ருஷ்ணார்ஜுன ஸம்வாதே
அர்ஜுனவிஷாதயோகோ நாம
ப்ரதமோSத்யாய:
பிரம்மவித்தையைப் புகட்டுவதும், யோக சாஸ்திரமானதும், ஸ்ரீகிருஷ்ணார்ஜுன சம்வாதமாக வந்துள்ளதுமாகிய பகவத்கீதை என்னும் உபநிஷதத்தின்கண் அர்ஜுன விஷாத யோகம் என்ற முதல் அத்தியாயம்.
Rangolis by: Smt. Nirmala Raghunathan
Rangolis by: Smt. Archanaa Balaji
Rangolis by: Smt. Sowmya Sadagopan
Rangolis by: Smt. Madhuvanthy (SSSBV Alumna)
Rangolis by: Smt. Meenakshi Suryanarayanan
Rangoli by: Smt. Ajantha Boopathi
Rangolis by: Smt. Usha Ramasubramamian
Rangolis by: Smt. Revathy